Tietoa meistä

Mitä yhdistys tekee?

Suomen IPR-assistenttiyhdistys toimii IPR-alan assistenttien yhteistyöelimenä, joka tarjoaa jäsenilleen tietoa ja koulutusta sekä kokemusten vaihtoa alalla toimivien välillä.

Yhdistyksemme

• edistää ja kehittää suomalaista IPR-assistenttikoulutusta
  • tekee tunnetuksi ja kehittää IPR-assistenttien asemaa, toiminta-aluetta ja työtehtäviä
  • tekee esityksiä ja aloitteita sekä antaa lausuntoja IPR-assistenttien ammatillisten toimintaedellytysten parantamiseksi
  • edistää jäsenten välistä yhteistyötä järjestämällä koulutus-, neuvonta- ja tiedotustilaisuuksia
  • tekee yhteistyötä alan toimijoiden kanssa Suomessa ja ulkomailla.

Huhtikuun alussa 2024 yhdistyksellä oli jäseniä jo lähes 180 vajaasta 40 eri yrityksestä - sekä patentti- ja lakitoimistoista että IPR-oikeuksia omistavista yrityksistä. Järjestämme vuosittain useita tilaisuuksia monipuolisista aiheista, joista useimpiin voi osallistua myös etäyhteydellä.

Yhdistyksemme hallitus vaihtuu ja valitaan uudelleen kahden vuoden välein yhdistyksen vuosikokouksessa ja seuraavan kerran hallitus valitaan keväällä 2025. Rohkaisemme jäseniämme osallistumaan yhdistyksen toimintaan myös liittymällä yhdistyksen työryhmiin tai asettumalla ehdolle hallitukseen.

Kansainvälinen yhteistyö

Kansainvälinen yhteistyö on tärkeä osa yhdistyksen toimintaa. Se mahdollistaa entistä laajemman kontaktiverkoston, paremmat mahdollisuudet vaikuttaa alan kehitykseen sekä ajantasaisen tiedon saamisen alan ajankohtaisista asioista ja tulevista uudistuksista.

EPIPA

Yhdistyksemme on jäsenenä eurooppalaisessa IPR-assistentti-organisaatiossa EPIPAssa. Edustajamme tällä hetkellä ovat Camilla Udd ja Essi Kirves.

EPIPA on eurooppalaisten IPR-assistenttiyhdistysten kattojärjestö, jonka tavoitteena on edistää yhteistyötä eri maiden assistenttiyhdistysten välillä sekä ylläpitää ja lisätä osaamista ja ammattitaitoa alalla. Tavoitteena on myös tehdä IPR-assistentin ammattia tunnetuksi ja tunnustetuksi sekä toimia kansainvälisten viranomaisten sparrauskumppanina. EPIPAn muut jäsenet tällä hetkellä ovat Tanskan, Norjan, Iso-Britannian, Hollannin sekä Belgian assistenttiyhdistykset.

EPO/SACEPO Committee: Working Party on e-Patent Process (eSACEPO)

EPIPA sai nimetä oman edustajansa EPOn digitaalisten palvelujen kehittämistä käsittelevään työryhmään, Working Party on e-Patent Processiin eli eSACEPOon. Edustajaksi valittiin jäsenemme Essi Pösö. Työryhmän jäsenyys on kolmivuotinen (2024-2027).

eSACEPOn kehityskohteina ovat erityisesti verkkopalvelut, kuten MyEPO Portfolio, Online Filing and Central Fee Payment. Jos sinulla on mielessäsi ideoita tai kehityskohteita näihin palveluihin liittyen, ota yhteyttä Essiin essi.poso@berggren.fi.

IPR-innovaatiopalkinto 2019.

Historia

Suomen IPR-assistenttiyhdistys ry perustettiin 23.5.2017 ja se on rekisteröity Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisteriin numerolla 3097707-4. Perustajajäsenet olivat Tuija From, Sinikka Haikonen, Helena Hattinen, Kati Himanto, Anne Husman, Essi Kirves, Riittaliisa Kiuru, Eija Kurvinen, Annika Nylund, Essi Pösö, Minna Roos-Haavisto, Sari Sillanmäki-Aronen sekä Camilla Udd. Ensimmäisenä puheenjohtajana toimi Essi Pösö ja varapuheenjohtajana Essi Kirves.

Yhdistyksen perustamisen jälkeen kävi nopeasti ilmi, että yhdistykselle oli tilausta. Alalla toimivat assistentit saivat vihdoinkin oman kontaktiverkostonsa ja edustajansa. Jäsenille näkyvimpiä toiminnan muotoja ja keskeisiä teemoja ovat alusta alkaen olleet koulutusten ja verkostoitumistapahtumien järjestäminen.

Yhdistyksen toiminta sai jo alkumetreillä positiivista huomiota ja kiitosta muidenkin IPR-alan toimijoiden keskuudessa. Yhdistys palkittiin vuoden 2019 IPR-innovaatiopalkinnolla IPR University Centerin järjestämässä IPR Gaalassa Helsingissä.

Yhteistyöllä Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) kanssa on alusta alkaen ollut merkittävä rooli yhdistyksen toiminnassa. Yhdessä viraston kanssa vuosittain järjestettyihin IPR-assistenttipäiviin on joka kerta osallistunut suuri joukko yhdistyksen jäseniä. PRH on koko ajan ollut yhdistykselle tärkeä tuki ja yhteistyökumppani. Arvokkaasta yhteistyöstä kiitoksena yhdistys myönsi historiansa ensimmäiset kunnianosoitukset PRH:n Tuulimarja Myllymäelle ja Jorma Hanskille vuoden 2024 IPR Gaalassa.

Mikä on IPR-assistentti?

IPR on lyhenne sanoista Intellectual Property Rights. Termillä tarkoitetaan erilaisia immateriaali- eli aineettomia oikeuksia, joihin luetaan patentit, hyödyllisyysmallit, tavaramerkit, mallisuojat, tekijänoikeudet sekä verkkotunnukset.

IPR-assistentti on immateriaalioikeuksien parissa työskentelevä monitaituri. Hänen työnantajansa on yleensä IPR-oikeuksiin erikoistunut yritys, kuten patentti- tai lakitoimisto, tai immateriaalioikeuksia omistava ja niitä hyödyntävä yritys.

IPR-assistentin työkenttä on yleensä varsin laaja ja se voi sisältää monipuolisen paketin sekä rutiininomaisia tehtäviä että haastavampia kokonaisuuksia, esim. IPR-salkkujen hallintaa. Työkenttä voi myös kattaa eri suojamuotoja tai vain yhden niistä. Yleisimpiä työnimikkeitä IPR-assistentin lisäksi ovat mm. patentti- ja tavaramerkkiassistentti, IPR-spesialisti, IPR Administrator, IPR Coordinator tai Paralegal.

Toimenkuvaan kuuluu yleensä yhteydenpitoa koti- ja ulkomaisten asiakkaiden ja asiamiestoimistojen kanssa, asioimista eri maiden virastojen kanssa, IPR-oikeuksien hallinnointia ja määräaikojen valvontaa sekä mahdollisesti myös käännöstyötä ja laskutusta. Työ edellyttää hyvää kielitaitoa, tarkkuutta, järjestelmällisyyttä ja erilaisten IT-järjestelmien omaksumista. Siinä myös yleensä yhdistyy itsenäinen työ tiimissä toimimiseen.

IPR-assistentiksi voi päätyä hyvinkin erilaisella koulutuksella. Tavallisesti taustalta kuitenkin löytyy esim. kaupallinen tai hallinnollinen koulutus tai vieraiden kielten opinnot. Suomessa ammattiin ei tällä hetkellä ole virallista pätevöitymiskoetta, mutta osaamistaan voi osoittaa suorittamalla EPOn (Euroopan patenttivirasto) EPAC - European Patent Administration Certification -tutkinnon (linkki). Tavaramerkkipuolella vastaavanlainen koulutusohjelma todistuksineen on EUIPOn (Euroopan unionin teollisoikeuksien virasto) järjestämä ETMD for Paralegals (linkki).  IPR-assistenteilla on myös mahdollisuus kehittää omaa osaamistaan jatkuvasti osallistumalla alan omiin koulutuksiin, joita järjestävät monet eri tahot PRH:sta lähtien. Lisätietoa näistä löydät jäsensivuillemme kirjautumalla (linkki).