Tietoa meistä

Mitä yhdistys tekee?

Suomen IPR-assistenttihdistyksen tarkoituksena on toimia IPR-alan assistenttien yhteistyöelimenä, joka tarjoaa jäsenilleen tietoa ja koulutusta sekä kokemusten vaihtoa alalla toimivien välillä.

Yhdistyksemme on mukana eurooppalaisen IPR-assistenttiyhdistyksen EPIPAn toiminnassa ns. associate member  -statuksella. Yhdistyksen varsinaisia jäseniä ovat Tanskan, Norjan, Iso-Britannian ja Hollanin assistenttiyhdistykset.

Yhdistyksemme pyrkii

- vaikuttamaan IRP-assistentteja koskeviin työelämän asioihin sekä edistämään ja kehittämään suomalaista IPR-assistenttikoulutusta
- osallistumaan assistenttien toiminta-alueen kehittämiseen yhteistyössä jäsenten, yhteisöjen ja muiden organisaatioiden kanssa ja tekemään tunnetuksi IPR-assistenttien asemaa ja työtehtäviä
- tekemään esityksiä, aloitteita ja antamaan lausuntoja IPR-assistenttien ammatillisten toimintaedellytysten parantamiseksi
- edistämään jäsenten välistä yhteistyötä järjestämällä koulutus-, neuvonta- ja tiedotustilaisuuksia ja muita vastaavia tilaisuuksia
- toimimaan yhteistyössä SPAY:n, PIRY:n, PRH:n, Aalto Pro:n, ja IPR University Centerin sekä kansainvälisten järjestöjen kanssa ja muiden vastaavien ulkomaisten yhdistysten kanssa.

Toimintasuunnitelmamme löydät täältä.

IPR-innovaatiopalkinto 2019.

Historia

Suomen IPR-assistenttiyhdistys ry perustettiin 23.5.2017 ja se on rekisteröity Patentti- ja rekisterihallituksen yhdistysrekisteriin numerolla 3097707-4. Perustajajäsenet olivat Tuija From, Sinikka Haikonen, Helena Hattinen, Kati Himanto, Anne Husman, Essi Kirves, Riittaliisa Kiuru, Eija Kurvinen, Annika Nylund, Essi Pösö, Minna Roos-Haavisto, Sari Sillanmäki-Aronen sekä Camilla Udd.

Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Essi Pösö ja varapuheenjohtajaksi Essi Kirves.

Yhdistyksen perustaminen otettiin innokkaasti vastaan ja jo maaliskuun 2018 alussa yhdistykseen oli liittynyt 100 jäsentä. Vuoden 2020 lopulla jäseniä oli lähes 150 noin 20 eri yrityksestä. Jäseniä yhdistyksessä on sekä IPR-oikeuksien hoitamiseen erikoistuneista yrityksistä sekä oikeuksia omassa toiminnassa hyödyntävistä yrityksistä.

Yhdistyksen yhteistyöllä Patentti- ja rekisterihallituksen kanssa on ollut merkittävä rooli yhdistyksen toiminnassa. Yhdessä viraston kanssa järjestetyillä IPR-assistenttipäiviin on osallistunut joka kerta suuri joukko assistentteja. Vuonna 2018 ja 2019 tapahtuma järjestettiin Patentti- ja rekisterihallituksen toimitiloissa Hakaniemessä. Vuonna 2020 tapahtuma järjestettiin etäyhteyksin vallitsevan koronatilanteen vuoksi.

Yhdistyksemme palkittiin 31.1.2020 vuoden 2019 IPR-innovaatiopalkinnolla IPR University Centerin järjestämässä IPR Gaalassa Helsingissä Katajanokan kasinolla. Palkinnon voittaja valittiin yleisöäänestyksellä. Saimme tuolloin paljon kiitosta ja kannustusta muilta IPR-alan toimijoilta.