IPR-assistentti-iltapäivä 5.10.2021 PRH:ssa

7.10.2021

Jo perinteiseksi muodostunut IPR-assistentti-iltapäivä pidettiin tänä vuonna Teamsin välityksellä 5.10.2021. Tapahtuma on Patentti- ja rekisterihallituksen ja yhdistyksemme yhteinen tilaisuus, jossa käsitellään ajankohtaisia IPR-asioita.

Tilaisuuteen ilmoittautui yhteensä n. 105 yhdistyksemme jäsentä ja n. 10 henkilöä Patentti- ja rekisterihallituksesta. Enimmillään tilaisuudessa oli mukana 106 osallistujaa, joten tilaisuus ainakin herätti mielenkiintoa jäsenistössämme.

Tänä vuonna tapahtuma alkoi Patentti- ja rekisterihallituksen patentti- ja tavaramerkkitulosalueen johtajan Jorma Hanskin ajankohtaiskatsauksella sekä kertomalla tulevasta kehityksestä IP-alalla. Mm. patenttilainsäädännön uudistustarve on vihdoin otettu vakavasti ja nyt on toivoa, että lainsäädäntöä saadaan vihdoin uudistettua.

Seuraavaksi Eero Mantere kertoi meille työsuhdekeksinnöistä ja työsuhdekeksintölautakunnan toiminnasta ja Mika Kotalalla oli meille assistenteille hyviä vinkkejä huomioitavaksi mm. siirtokirjojen ja sähköisten allekirjoitusten osalta.

Lopuksi Kimmo Kärkkäinen kertoi meille patentin sähköisten palvelujen tulevista muutoksista. Mm. uudistunut patenttitietokanta ja maksujärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuoden aikana, tarkka ajankohta ei kuitenkaan ollut vielä tiedossa. Lisäksi saimme kuulla, että EPO:n kehittämä eOLF 2.0 tullee PRH:n käyttöön vuoden 2023 aikana. Se on selainpohjainen ohjelma, johon voidaan lisätä kansallisia maksuominaisuuksia. Esim. PRH:n asiakastili tulee yhdeksi mahdollisuudeksi maksaa maksuja.

Tilaisuuden lopuksi yhdistyksemme kertoi lyhyesti hallituksen henkilövaihdoksista ja huvitoimikunnan kyselyn tuloksista. Näistä on lähetetty erillinen tiedote.