Tervetuloa Suomen IPR-assistenttiyhdistyksen kotisivuille!

Suomen IPR–assistenttiyhdistyksen tavoitteena on vahvistaa teollisoikeuksien (patentit, tavaramerkit, mallisuojat, tekijänoikeudet) parissa mm.  patentti- ja asianajotoimistoissa,  teollisuusyrityksissä tai virastossa IPR-assistentteina tai vastaavalla nimikkeellä työskentelevien henkilöiden ammatillista identiteettiä, edistää alan koulutusta sekä toimia yhteistyöelimenä jäsentensä välillä kotimaassa ja ulkomailla.

Tule jäseneksi!

Jäsenenä pysyt ajan tasalla alan koulutustilaisuuksista ja voit itsekin esittää koulutustoiveitasi yhdistykselle. Yhdistyksen tilaisuuksissa saat mahdollisuuden tavata ja verkostoitua kollegojen kanssa.  Jäsenmaksumme on 25 €/vuosi. Tule mukaan toimintaamme ja liity jäseneksi!

Tule kannatusjäseneksi!

Ryhtymällä kannatusjäseneksi tuet yhdistyksemme toiminnan jatkuvuutta. Kannatusjäseneksi voi liittyä yksityinen henkilö, yhdistys tai yritys. Kannatusjäsenmaksu on 100 € tai muu vapaavalintainen summa.

Kannatusjäseneksi voit ryhtyä maksamalla kannatusjäsenmaksun tilillemme ja täytähän myös jäsenlomakkeemme, jotta saamme yhteystietonne. Tilitiedot ovat seuraavat:

Tilinumero:       FI32 4730 0010 5094 45 / Suomen Osuuspankki

BIC:                    POPFFI22

Kannatusjäsen voi halutessaan osallistua yhdistyksen kokoukseen. Julkaisemme myös kannatusjäsenten tiedot kotisivuillamme, mikäli kannatusjäsen ei toisin pyydä.

Mikä on IPR-assistentti?

IPR (Intellectual Property Rights) eli teollisoikeudet tai immateriaalioikeudet on ala, joka yhdistää rekisteröitävät aineettomat oikeudet suojamuodoittain. Näihin lukeutuvat patentit, hyödyllisyysmallit, tavaramerkit ja mallisuojat sekä tekijänoikeudet ja verkkotunnusrekisteröinnit. Alan toimijat ovat näiden oikeuksien hoitamiseen erikoistuneita yrityksiä, kuten patentti- ja lakitoimistoja tai oikeuksia omistavia ja niitä hyödyntäviä yrityksiä. IPR-assistentteja toimii näissä kaikissa monipuolisissa tehtävissä. Yleisimpiä työnimikkeitä IPR-assistentin lisäksi ovat mm. patentti- ja tavaramerkkiassistentti, IPR-spesialisti, IPR Administrator tai IPR Coordinator.

Toimenkuvaan kuuluu yhteydenpitoa koti- ja ulkomaisten asiakkaiden ja asiamiestoimistojen kanssa, IPR-oikeuksien hallinnointia ja määräaikavalvontaa sekä mahdollisesti myös käännöstyötä ja laskutusta. IPR-assistenteilla on erilaisia vastuualueita ja työtehtäviä. Toimenkuva voi vaihdella jopa yrityksen sisällä siten, että siihen voi kuulua kaikkien tai vain tiettyjen suojamuotojen hoitaminen. Työ edellyttää hyvää kielitaitoa, tarkkuutta, pitkäjännitteisyyttä ja järjestelmällisyyttä.

IPR-assistenteissa yhdistyy laaja kirjo eri koulutustaustaisia ammattilaisia. Esimerkkejä soveltuvista koulutuksista ovat mm. kaupallinen, hallinnollinen tai kielten opiskeluun liittyvä koulutus.